Off White Blog
Ekspedicija na krovu superjahte

Ekspedicija na krovu superjahte "Latitude", raziskovanje norveške Arktike

Maj 4, 2024

Po dveh zaporednih prehodih skozi znameniti severozahodni prehod v letih 2014 in 2015 me je povsem očarala čuda arktičnih regij. O svalbardskem arhipelagu sem že slišal, a bolj ko sem bral in izvedel o njem, bolj sem se odločil, da bom vsaj eno poletje preživel na arktičnem, tokrat pa norveškem Arktiku.

V Latitude smo se vkrcali 8. julija 2016 v Stockholmu na Švedskem in po krajšem križarjenju po Kopenhagnu, kjer smo pobrali nekaj gostov, pluli v Bergen na jugozahodu Norveške. Od Bergena smo preostanek meseca julija počasi križarili po zahodni obali Norveške, raziskovali fjorde, kot sta fjord Geiranger in Trollfjord, do arhipelaga Lofoten, ki je znan po svoji značilni pokrajini z dramatičnimi gorami, ki vodijo do zaklonjenih zalivov. in do Tromsoja na Severnem Norveškem. Tromsø je znan kot kulturno središče nad arktičnim krogom in je priljubljena destinacija za ogled severnih luči.

Po nekaj dneh v Tromsøju smo se odpravili čez Severni ocean do otočja Svalbard, znanega tudi kot Spitzbergen. Na poti do Svalbarda smo se ustavili na majhnem otoku, imenovanem Bjørnøya, znan tudi kot Medvedji otok. Bjørnøya je naravno svetišče ptic z visokimi klifi, kjer boste našli gnezdeče kolonije Auks, črnonogi Kittwakes, Guillemots in puffins. Bjørnøya redko, če sploh, obiščejo mimoidoče ladje in na Bjørnøya ni turističnih potovanj. Vendar smo našli ostanke ruskega ribiškega čolna, čigar posadka se je družila, nato pa se opili in prizemljili čoln, ki je zdaj stalni del otoka.

Po dvodnevnem postanku v Bjørnøyi, predvsem zaradi vremena, smo se odpravili proti Svalbardu in njegovemu glavnemu mestu Longyearbyen, kamor smo prispeli 3. avgusta. Longyearbyen velja za prestolnico Svalbarda in s prebivalstvom nekaj več kot 2000, vsekakor središče dejavnosti arhipelaga. Obstajajo muzeji, dobra trgovina, galerije in dobra infrastruktura za podporo turističnim dejavnostim. Glede na velikost prebivalstva je to zelo izjemno. Obstaja celo restavracija z zvezdami Michelin in pub, ki je ocenjen kot 6. najboljši bar na svetu! Visoko sezono mora videti veliko turistov.

Nekaj ​​tednov preden smo prišli tja, smo vzpostavili stik z Jasonom Robertsom, ki ima sedež iz Svalbarda in je zadnjih 30 let sodeloval s Sir Davidom Attenboroughom pri izdelavi dokumentarnih filmov, kot so Frozen Planet, Human Planet itd. Jason je bil najbolj koristen in predlagal, da na potovanje vzamemo enega od njegovih kolegov, Einaarja, mladega Norvežana. To je bila najboljša odločitev, kar smo jih kdaj sprejeli, saj je bilo Einaarjevo znanje o arhipelagu in njegovi divji živali nepogrešljivo. Kot dodaten bonus je imel čudovito osebnost in se je spopadel z vsemi na krovu. Vsem, ki nameravajo obiskati Arktiko, toplo priporočam, da vzpostavijo stik z Jasonom Roberts Productions iz Svalbarda.

Imeli smo nekaj gostov, ki so nas morali zapustiti 9. avgusta, zato smo načrt križarjenja razšli na dva dela. Prvo je bilo petdnevno križarjenje po zahodni obali otočja in nazaj do Longyearbyena. Drugi je bil 17-dnevni obhod celotnega arhipelaga v smeri urinega kazalca, vključno s stranskim izletom na zelo redko obiskan (rekli so nam, da smo tretji čoln, ki ga je kdaj obiskal) otok Kvitøya in kratek obisk do arktičnega ledu paket severno od 81 stopinj severne širine.

Prvi dan nas je odpeljal do Krossfjorda v severozahodnem Spitzbergen National Park. Krossfjord je dolg 30 km z različnimi vejami, spektakularno kuliso s številnimi ledeniki in številnimi privlačnimi izletniškimi mesti. Dan smo raziskovali različne sosednje fjorde, Möllerfjorden, Mayerbukta in se celo uspeli povzpeti na ledeno goro, ki plava v veji Fjortende.

Od Krossfjorda smo križarili do Magdalenefjorda, ki zavije približno 10 km naravnost v obalo. Ta fjord je na splošno dostopen vse leto in je bil pri kitovih priljubljen v 17. stoletju. Ima zaliv Trinityhamna, zavetišče polotoka Gravneset, ki nudi dobro zavetje za obisk ladij. Leta 1977 je avstrijskega alpinista pobil medved v Magdalenefjordu in tam smo videli tudi velikega moškega polarnega medveda, ki je očitno počival na poti proti severu, kamor se je umaknil led. Na razpisu smo se odpeljali v Amsterdamøya, poimenovan po nizozemskih kitovcih, kjer smo videli veliko skupino Walrusov, ki se sončijo.

Naslednja postaja je bil Raudfjord, prvi fjord proti vzhodu, ko sledite severni obali Spitzbergena iz zahodnega kota. Dolga je približno 20 km s številnimi stranskimi zalivi s telicami ledeniki in plitvo vodo. Vzeli smo razpis in pristali v Alichamni, kjer smo približno 14 km pohodili po zelo skalnem terenu na drugo stran fjorda, kjer smo prižgali velik kres z visečim lesom, preden je razpis prišel okoli in nas pobral. Vsi so tisto noč spali zelo dobro!

7. avgusta smo se odpravili v Trygghamno in se odpravili na razpis v Alkepynten s svojimi spektakularnimi 100 m visokimi klifi, idealnimi za gnezdenje ptičjih kolonij. Tja smo šli pogledat, če lahko najdemo in fotografiramo arktično lisico, za katero je znano, da se zadržuje ob vznožju pečin in ujame mlade mladiče Guillemots ali Auks, ki poskušajo pobegniti svoj dekliški polet, a jim to ne uspe do morja!

Te ptice dajo lisicam zadnjo priložnost, da shranijo nekaj hrane za zimo.Na žalost tistega dne nismo videli nobene lisice, čeprav smo naleteli na kar nekaj severnih jelenov.

Zadnji dan, preden smo se odpravili nazaj v Longyearbyen, da bi spustili nekaj odhajajočih gostov, smo se ustavili v Pyramidnu, zapuščenem mestecu, ki so ga prvotno zgradili Rusi za operacijo pridobivanja premoga. Ko je pridobivanje premoga postalo neekonomično, so to mesto leta 1998 preprosto zapustili in zdaj je podobno mestecu duhov, vendar ima delujoč hotel s šestimi Rusi, ki tam živijo. V resnici smo šli in spili rusko vodko v lokalu. Iz Piramidena smo obiskali bližnji ledenik, kjer smo se lahko v kanalu taline vode povzpeli in se sprehodili po telesu ledenika. Je edinstvena izkušnja, saj je obdan z ledeno modrim tunelom ledeniškega ledu. Z druge strani nam je uspelo priti na ledenik, od koder smo dobili nekaj dobrih posnetkov in fotografij brezpilotnikov.

Potem ko so se naši gostje odpravili 9. avgusta, smo ostali v Longyearbyenu nekaj dni, ker se je vreme na vzhodni obali otočja, kamor smo se napotili, postalo grdo. V Longyearbyenu smo se odpravili na nekaj sprehodov, obiskali arktične muzeje, nakupovali in preizkusili vse njihove restavracije.

V Longyearbyen smo zapustili 11. avgusta ob 19. uri in v Bellesund prispeli ob 1:30. Bellesund je vhod v sistem fjorda z več vejami, ki segajo do 80 km v notranjost. Šli smo na daljši pohod do dveh lovskih koč v kampu Milar. To je bil naš srečen dan, saj smo poleg številnih severnih jelenov in nekaj akcije z dvema Skewerjema, ki sta ves čas napadali nas in našega brezpilotnega letala, naleteli tudi na mamo arktične lisice s tremi mladiči. Nekaj ​​ur smo jih fotografirali tako z našimi kamerami kot s dronom.

13. avgusta smo križarili do Hornsunda, najjužnejšega fjorda Svalbardskega arhipelaga in nekateri mislijo, najlepšega. Ima osem velikih ledenikov s telicami, ki jih podpirajo zelo impresivne gore, med njimi Horsundtind, tretja najvišja gora arhipelaga. Kombinacija vrhov in ledenikov zagotavlja nekaj spektakularnih pokrajin. Odpravili smo se na razpis in obiskali ledenike v Bergerbuktah, Brepollenu in Storbreenu ter se sprehodili do neverjetne kamnine, ki jo lahko opišemo le kot arktični Stonehenge. Ob poti smo videli več severnih jelenov in lisico.

Naslednji dan smo nameravali oditi na otok Edgeøya, kjer je nekaj gnezditev ptic, kjer so bili znani, da se polarni medvedi vzpenjajo, ko hrane primanjkuje, da bi pojedli jajca in piščance iz gnezd. Na žalost je bilo vreme slabo in v Edgeøyi ne bi našli varnega sidrišča, zato smo ga preskočili in se odpravili naprej proti Barentsøyi in Dorstbukta, kjer smo videli dva polarna medveda, ki hodita po obali.

Eden najpomembnejših trenutkov potovanja je bil obisk Viberbukta in potovanje po vsem močnem ledu do masivnega ledenika Brassvell, ki je del ledeniškega sistema, sestavljenega iz 170 km ledenih pečin. Na vrhu ledenika je bilo več ogromnih slapov, ki so ustvarili resnično nepozaben prizor.

16. avgusta smo se začeli peljati na “Beli otok”, Kvitøya, vendar smo se na poti odločili, da se ustavimo na severnem vrhu Storøje. Ta dva otoka sta najbolj oddaljeni točki otočja, od tega Storøya, manjši otok ima le 40 kvadratnih kilometrov. Prispeli smo ob 21:30 in se odpravili na malo raziskovanje z razpisom. Kot se je izkazalo, je bilo zelo pravočasno, saj smo opazili dva polarna medveda in enega precej blizu nekaj morža. Bilo je tako zanimivo, da smo se v Latitude vrnili šele po 3. uri. To je bila prednost 24-urnega sonca, lahko smo delali, kar smo želeli, kadarkoli smo želeli. Dodatni dan smo preživeli v Storoji, preden smo nadaljevali do Kvitøya. Približno 99 odstotkov Kvitøya, ki ima površino 700 kvadratnih kilometrov, je pokrita z ledenim pokrovom, le trije zelo majhni deli so brez ledu. Najprej smo se ustavili na Andréenesetu, eni od ledenih točk, vendar je bilo preveč nabrekanja, in čeprav smo videli nekaj morža in enega mrtvega polarnega medveda, smo se preselili na severovzhodni konec otoka do Kræmerpynten, kjer smo preživel dva dni.

Medtem ko smo bili v Kvitøyi, smo kar precej pohodili in raziskovali razpis. V vodi je bilo veliko ledenega ledu in veliko mamic s svojimi mladimi dojenčki. Videli smo tudi štiri polarne medvede (od katerih sta nas dva zalezovala, ko smo pohodili ledenik!) In tudi tri mrtve polarne medvede. Medvedi so bodisi umrli zaradi lakote ali morda zaradi poškodb, ki so jih utrpeli med napadom na morske vrbe. Morski mulci z mladimi so lahko zelo nevarni in bodo napadali in ranili ali pobili polarne medvede. Na koncu enega pohoda, ko smo se odpravili desno do ledenika, smo se spustili do enega od ledenih območij na Kvitøji in prižgali kres. Bilo je tako lepo in toplo ob modrem nebu, da smo se odločili za večerjo z žarom ob kresu. Kuhar je z gumenjakom odšel nazaj v Latitude, da bi dobil hrano in zaloge, in medtem ko smo ga čakali, se je čisto blizu nas pojavil velik moški polarni medved. Očitno je prišel iz vode na drugi strani, kjer se je najbrž trudil loviti morža ali tjulnje. Postal je precej radoveden in se nam je začel približevati, zato smo morali opustiti načrte za večerjo z žara. Zagotovil je nekaj zelo lepih priložnosti za fotografiranje v naslednji uri ali več in nato smo se vrnili v Latitude, ko se je vzpenjal po ledeniku po skoraj isti poti, po kateri smo se spustili. Kvitøya je bil očitno vrhunec potovanja in žal nam je bilo, da smo ga zapustili, vendar se je vreme začelo spreminjati in želeli smo videti, ali bomo lahko prišli do polarne ledene police približno sto milj severno od vrha arhipelaga Svalbard.

Kvitøjo smo zapustili 20. avgusta v goli megli in zelo slabi vidljivosti.Težko je šlo zaradi prisotnosti veliko ledu v vodi. Do polarne ledene police smo prispeli približno 20 ur kasneje in nato dva dni preživeli v ledu. Nemogoče se je zasidrati tam, ker je voda pregloboka, zato smo razvili tehniko, kjer bi se preprosto "privezali" na veliko ledeno dno in se nato z njo spustili. Uspelo nam je celo priti na cep in posneti nekaj fotografij, medtem ko so dekleta hulala, dve osebi sta stali na straži s puškami v primeru napada polarnega medveda !! Bila je precej neverjetna izkušnja.

Ledeno polico smo zapustili 23. avgusta in križarili na območje Woodfjorda ter v Liefdefjord, ki je med obiskovalci zelo priljubljen zaradi svojih naravnih lepot in številnih možnosti izleta. Po sidranju v bližini Sørdalsbukta smo obiskali ledenik Monako in se po večerji odpeljali na razpis do izjemne “plaže” pod ogromno Rdečo goro. Naredili smo kres in pražili marshmallows in opazovali spreminjajoče se barve, ko se je sonce počasi premikalo z ene strani na drugo, ne da bi se kdaj nastavilo. Medtem ko smo sedeli ob ognju, je arktična lisica skočila z glavo nad vzpon, vendar se je preveč sramežljivo približala. Vonj hrane mu je bil morda preveč, da bi ga vsaj malo pogledal. Ta kres pod rdečo goro je bil še en izmed nepozabnih dogodkov potovanja!

Po odhodu iz Liefdefjorda 24. avgusta smo naleteli na nekaj precej surovega morja in slabega vremena, zato smo se utapljali in se zatekli v Magdalenefjord na Zahodni obali, kamor smo se odpravili na prvi del potovanja. Ko se je vreme izboljšalo, smo se odpravili v Ny Alesund, eno od naselij, ki ga še vedno uporabljajo raziskovalne postaje, ki so jih postavile številne države, vključno s Kitajsko, Japonsko, Indijo, Italijo in ki jih je koordiniral Norveški polarni inštitut. Ny Alesund je najvišja točka bivanja človeka na zemlji in je eno najpomembnejših krajev v zgodovini raziskovanja Severnega pola. Poleti tam dela približno 150 znanstvenikov iz različnih držav, ki zbirajo podatke o arktičnem ledu in divjih živalih. Stalno prebivalstvo je samo 40 ljudi, ki tam ostanejo vse leto.

Potem ko smo v Ny-Ålesundu preživeli nekaj več kot en dan, smo se končno odpravili nazaj v Longyearbyen in se zelo zavedali, da smo pravkar storili nekaj, kar smo storili pred tem: popolno kroženje Svalbardskega arhipelaga s postankom na polarni ledeni polici . Latitude je zdaj bližje Severnemu polu kot kateri koli drugi zasebni jahti. Ko smo se ustavili na ledeni vasi, smo bili 400 kilometrov od severnega pola.

Ta članek je bil prvič objavljen v Yacht Style 37.